tiistai 30. huhtikuuta 2013

A day trip to Mantova

Viime torstaina minulla oli vapaa päivä, joten suuntasin ystäväni kanssa päiväreissulle Mantovaan, rauhalliseen ja kauniiseen kaupunkiin, joka sijaitsee kolmen järven läheisyydessä. Junamatka asuinkaupungistani Padovasta kesti hieman alle kaksi tuntia, ja junalipulle tuli hintaa alle kahdeksan euroa.

En tiennyt Mantovasta mitään etukäteen. Haaveilin matkasta Bolognaan tai Veronaan, mutta ystäväni halusi mennä johonkin, missä hän ei vielä ollut käynyt ja mietimme sitten Parmaa, Modenaa tai Mantovaa. Koska meillä oli vain päivä käytettävissämme, halusimme jonnekin lähelle ja mahdollisimman edullisesti, joten päädyimme sitten Mantovaan.

Mantova perustettiin todennäköisesti jo 2000 vuotta ennen ajanlaskumme alkua ja 600 eaa paikalla sijaitsi etruskilainen kylä. Nimensä kaupunki sai etruskien Mantus-jumalalta. Ensimmäisen ja toisen Puunilaissotien välissä Mantova siirtyi Rooman vallan alle. Keskiajalla kaupunkia hallitsi Gonzagan suku (1328-1708), jonka aikana kaupunki oli yksi Pohjois-Italian tärkeimmistä taiteen, kulttuurin ja musiikin keskipisteistä. Mantovasta löytyykin useita eri aikakausien taiteen ja arkkitehtuurin aarteita.
  Vuonna 1708 Itävalta otti kaupungin hallintaansa ja vuonna 1866 Mantovasta tuli osa yhdistynyttä Italiaa.

Saavuimme Mantovaan noin klo 11 aikaan aamulla ja suunnistimme juna-asemalta kävellen keskustaan, jonne ei ollut pitkä matka. Ostimme lehtikioskista kaupungin kartan ja ystävällinen myyjä kertoi meille, tärkeimmät nähtävyydet ja parhaimmat ruokapaikat. Kävelimme ympäri keskustaa ihastuksissamme ja näimme kauniita kirkkoja ja palatseja. Palazzo Ducalessa vierähti parisen tuntia, jonka jälkeen käväisimme katsomassa Castello di San Giorgoa.

Palazzo della Ragione

Palazzo della Ragionen sisällä olisi kuulema ollut jokin museo, mutta pyörittyämme suuren rakennuksen ympäri monta kertaa, ajattelimme, että onpahan ainakin hyvään piiloon laitettu se museon sisäänkäynti.. Lopulta kyllästyimme etsimään (eikä tullut mieleen kysyä paikallisilta..) ja jatkoimme keskustan katujen tallaamista. Käväisimme myös Palazzo della Ragionen vierestä löytyvässä Rotonda di San Lorenzossa. Sisältä paikka oli todella pelkistetty, ja tunnelmaltaan todella intiimi, vierailu oli vähän erilainen kokemus kuin esimerkiksi vierailu Padovan kullalla kuorrutetussa Sant'Antonion katedraalissa.

Rotonda di San Lorenzo

Täytyy kyllä vielä antaa erikoismaininta Mantovasta ostamalleni jäätelölle! Italialainen jäätelö on maailman parasta ja Mantovassa syömäni jäätelö oli parasta jäätelöä, mitä olen koskaan Italiassa asuessani maistanut. Jos kaupunkiin joskus eksytte, niin käykääpä jäätelöllä Piazza Sordellolla! Pulitin 3,50 euroa isosta jäätelöannoksesta (kolme makua) ja se todellakin oli iso! Oli niin hyvää, että piti vielä myöhemmin käydä toinenkin samankokoinen annos syömässä.. :D En tainnut mitään "oikeaa" ruokaa koko päivänä suuhuni pistää, taisi mennä pelkäksi jäätelönsyömiseksi.. :D

Mmmmmm <3

Piazza Virgiliana

Paikallisen konditorian kakkutarjontaa

Täytyy kyllä hehkuttaa, että ei ollut yhtään turha reissu! Anteeksi Padova, mutta taisin vähän rakastua Mantovaan.. Varsinkin kaupungin historiallinen keskusta on aivan älyttömän upea! Monet kadut ovat pitkiä ja leveitä ja keskusta on täynnä upeiden palatsien reunustamia aukioita. Kaupungista löytyy monta kaunista puistoa ja viheraluetta, joissa on mukavaa piipahtaa rentoutumassa, ja plussaa kaupunki saa myös järvien läheisyydestä. Vaikka kaupunki aika pieni onkin, päiväreissu ei tahtonut millään riittää kaikkien ihanien nähtävyyksien läpi käymiseen. Harmittaa, että Palazzo del Te jäi näkemättä, jätimme sen viimeiseksi vierailukohteeksi ja saavuttuamme palatsiin, sen sulkemisaika oli jo niin lähellä, että pääsylippuja ei ollut järkevä enää ostaa.

Palazzo del Te

Illalla raahauduimme väsyneinä, mutta tyytyväisinä juna-asemalle. Junaa odottaessamme minä mussutin supermarketista ostamaani tarjouksessa ollutta jättimäistä pääsiäismunaa (herätin vähän huomiota Mantovan kaduilla kävellessäni iso pääsiäismuna kainalossa :D). Paluumatka Padovaan meni torkkuessa ja perille saavuimme kymmenen aikaan illalla.

Saimme kyllä koko päivänä paljon ihmetteleviä ja paheksuviakin katseita osaksemme, en tiedä johtuiko se siitä, että viipottelimme menemään hihattomissa topeissa (lämpöä sinä päivänä oli parhaimmillaan 28 astetta, ja suurin osa tyypeistä kulki takit päällä..) vai johtuiko ihmettely pukeutumistyylistäni. Noo, antaa ihmisten ihmetellä, minä tuijotin aina yhtä ihmettelevästi takaisin. :D Italialaiset tuijottavat ihan häpeilemättömästi, he eivät käännä katsettaan pois, vaikka huomaisitkin tuijotuksen, toisin kuin suomalaiset, jotka katsovat muualle heti. :D

Koska kuvia tuli räpsittyä niin paljon, julkaisen vielä toisen Mantova-postauksen, jossa esittelen tarkemmin muutamia kaupungin nähtävyyksiä, joissa tuli käväistyä. ;)